برگه

تصویر هاستینگ

روش دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بعد از تحولات قوانین


چهارشنبه 10 شهریور 1400

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

یکی از الزامات اصلی یک فروشگاه اینترنتی دارا بودن یک درگاه پرداخت اینترنتی است. در این مقاله سعی شده تا روش‌های دریافت درگاه پرداخت اینترنتی به طور کامل توضیح داده شود. اگر تاکنون از یک فروشگاه اینترنتی خرید کرده باشید حتما از درگاه پرداخت اینترنتی در آن فروشگاه استفاده کرده‌اید اما این درگاه متعلق خود وبسایت نیست بلکه از یک بانک دیگر سرویس گرفته است. برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی باید مراحل مختلفی را طی کنید که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی: معرفی و بررسی بهترین سایت‌های درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی امکان پرداخت وجوه مشتریان فروشگاه‌های آنلاین را فراهم می‌کند. در حقیقت درگاه پرداخت یک سرویس پرداخت آنلاین است که وقتی با پلت‌فرم تجارت الکترونیک ادغام می‌شود، به عنوان کانالی برای انجام و دریافت پرداخت‌ها مطرح می‌شود. مشتری پس از ورود به فروشگاه آنلاین و انتخاب محصول مورد نظر وارد درگاه پرداخت شده و خرید خود را به صورت کاملا ایمن انجام می‌دهد.

مزایای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی:

  • سهولت در امر فروش: استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی باعث فروش آسان‌تر و سریع‌تر بدون مشکلات مراجعه حضوری یا سفارش تلفنی را دارد. همچنین بدون نیاز به اپراتور، مشتری محصول مورد نظر را انتخاب و دریافت می‌کند.
  • پرداخت سریع و آسان: در این روش مشتری به راحتی مبلغ محصول را پرداخت کرده و آن را دریافت می‌کند سرعت روش پرداخت اینترنتی بسیار سریع‌تر از پرداخت حضوری و تلفنی است چرا که پس از انتخاب محصول، مشتری مستقیما به درگاه پرداخت هدایت می‌شود.
  • پیشگیری از کلاهبرداری:اگر تا کنون صفحه حوادث روزنامه‌ها را مطالعه کرده باشید و یا اخبار مشابه را از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دنبال کرده‌ باشید متوجه کلاهبرداری‌های گسترده در روش‌های مراجعه حضوری و یا تلفنی خواهید شد. اما در پرداخت از طریق درگاه اینترنتی تمامی این معایب به طور کامل حذف شده است.
  • ایجاد یک واسط امن برای پرداخت: مشتریان در هنگام خرید از طریق درگاه پرداخت دیگر نگران مشکلات امنیتی و خطاهای انسانی در هنگام خرید نخواهند بود چرا تمامی مراحل به صورت اتوماسیون انجام خواهد شد.
  • ارائه صورت حساب الکترونیک:پس از انجام کامل مراحل خرید یک محصول و موفقیت آمیز بودن پرداخت، یک صورت حساب به کاربر ارائه می‌گردد که در صورت بروز هر گونه مشکل با ارائه صورت حساب کاملا قابل پیگیری است.

معایب دریافت درگاه پرداخت اینترنتی:

  • دریافت هزینه در ازای ارائه خدمات: در صورت استفاده از درگاه پرداخت، بانک و یا شرکت مورد نظر مبلغی را تحت عنوان کارمزد از کاربر دریافت می‌کند.
  • نبود امکان برای فروش افلاین محصول در صورت قطع شدن اینترنت: در صورت بروز هر گونه مشکل در استفاده مشتری از اینترنت امکان خرید و مشاهده محصولات در فروشگاه وجود ندارد.
  • نبود امکان اتصال به بازارهای جهانی: متاسفانه در صورت دریافت درگاه پرداخت مستقیم در ایران امکان استفاده افراد در خارج از کشور از درگاه پرداخت وجود ندارد.

طریقه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی:

برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی می‌توان به دو روش درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط عمل کرد. در روش درگاه مستقیم پرداخت شرکت شما به طور مستقیم با یکی از بانک‌های دارای درگاه پرداخت در ایران طرف حساب خواهد بود. اما در روش درگاه پرداخت واسط، شرکت‌های دیگری درگاه پرداخت خود را در اختیار شما قرار می‌دهند. در صورت استفاده کاربر از این درگاه‌ها و موفقیت‌آمیز بودن پرداخت پول به حساب این شرکت‌ها واریز شده و پس از رسیدن به حد نصاب شما می‌توانید مبلغ مورد نظر را برداشت کنید. نکته دیگری که در انتخاب روش دریافت درگاه پرداخت اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید این است که دریافت درگاه پرداخت واسط، نیازی به دارا بودن نماد الکترونیک ندارد و شما می‌توانید به راحتی برای کسب‌کار خود صفحه پرداخت الکترونیکی دریافت کنید.

در ادامه این مقاله به مزایا و معایب این دو روش و همچنین روش‌های ایجاد درگاه پرداخت واسط و مستقیم خواهیم پرداخت:

طریقه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت واسط:

برای دریافت درگاه پرداخت واسط نیاز به گرفتن نماد الکترونیک ندارید. این نوع درگاه‌ها توسط یک شرکت ثالث عمل می‌کنند. شرکت‌های ارائه کننده درگاه پرداخت واسط، ابتدا از چند بانک درگاه پرداخت مستقیم را دریافت کرده سپس درگاه پرداخت خودشان را به شما ارائه می‌دهند و شما پس از رسیدن موجودی حسابتان به حد نصاب می‌توانید آن را برداشت کنید.

مزایای درگاه پرداخت واسط:

  • نصب آسان درگاه پرداختی
  • ایجاد درگاه پرداخت بدون نیاز به کدنویسی
  • ایجاد درگاه پرداخت در مدت زمان بسیار کوتاه
  • عدم نیاز به وجود مجوز کسب‌وکار

معایب درگاه پرداخت واسط:

  • دریافت کارمزد بابت هر بار استفاده مشتری
  • کسر مبلغ در صورت کارت به کارت
  • امکان استفاده از تسویه حساب پایا

نحوه دریافت درگاه پرداخت واسط:

  1. ابتدا به یکی از وب‌سایت‌های دریافت درگاه پرداخت واسط وارد شوید
  2. سپس در وب‌سایت ثبت‌نام کرده و فرم‌های مربوطه را پرکنید.
  3. در این مرحله باید شماره کارت و شماره حساب بانکی خود را ارسال کنید.
  4. در آخر هم باید آدرس سایت مورد نظر خود را تایید کنید.

نکته:در حال حاظر برای دریافت یک درگاه پرداخت واسط، تنها داشتن یک فروشگاه آنلاین محصولات کافی است. اما در تاریخ 1400/13/4 نامه‌ای از شرکت نماد الکترونیکی ایران به تمامی شرکت‌های پرداخت‌یار ابلاغ شد که در هنگام احراز هویت، کاربر باید حتما نماد الکترونیکی را دارا باشد. در حال حاظر بسیاری از شرکت‌ها مانند زرین‌پال اقداماتی را در این خصوص انجام داده‌اند.

درگاه پرداخت مستقیم:

همانطور که گفته شد برای ایجاد درگاه پرداخت به صورت مستقیم باید ابتدا نماد الکترونیکی دریافت کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت enamad شده و پس از طی کردن مراحل لازم می‌توانید نماد الکترونیکی خود را دریافت کنید. پس از دریافت نماد الکترونیک می‌توانید با مراجعه به وبسایت بانک مورد نظر در صورت ارائه خدمات درگاه پرداخت مستقیم اقدام به دریافت درگاه پرداخت کنید از مزیت‌های اصلی استفاده از این روش دریافت مبلغ خالص پرداخت شده توسط مشتری است.

مزایای درگاه پرداخت مستقیم:

  • دریافت وجه به صورت کاملا خالص
  • دارا بودن یک پنل حرفه‌ای برای مدیریت تراکنش‌ها
  • ایجاد احساس امنیت در هنگام پرداخت برای کاربر

معایب پرداخت مستقیم:

  • طولانی بودن مدت زمان دریافت درگاه پرداخت
  • اجباری بودن دریافت نماد الکترونیک
  • امکان فعال سازی تنها توسط یک کدنویس امکان‌پذیر است.

شرایط دریافت درگاه پرداخت مستقیم:

  • دارا بودن جواز کسب
  • داشتن حساب بانکی در یکی از بانک‌های ایران
  • دارا بودن یک فروشگاه آنلاین اینترنتی
  • داشتن نماد الکترونیک برای فروشگاه

نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم:

  1. بعد از ورود به وبسایت مورد نظر و انجام ثبت‌نام اولیه باید کد رهگیری را دریافت کنید.
  2. بعد از انجام ثبت نام اولیه و گذشتن یک روز کاری فرم ثبت نام اصلی برای شما ایمیل می‌شود.
  3. پس از تکمیل فرم ارسال شده باید مدارک مورد نیاز را به همراه فرم نهایی تکمیل شده به آدرس ایمیل دریافتی ارسال نمایید.
  4. اعلام نتیجه بررسی مدارک و فرم‌های ارسالی بعد از گذشت یک روز کاری.

نکته: برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم باید ابتدا درگاه واسط را داشته باشید.

سخن آخر:

در این مقاله سعی شد به طور کامل و جامع درباره نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی صحبت شود. اگر قصد دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را دارید و نمی‌دانید باید درگاه مستقیم یا واسط را دریافت کنید به عنوان تجربه باید به شما بگویم که اگر کسب‌وکار خود را به تازگی شروع کرده اید و به سرعت نیاز به دریافت یک درگاه پرداخت دارید بهتر است از درگاه پرداخت واسط استفاده کنید. اما در صورت دارا بودن نماد الکترونیک بهتر است از درگاه پرداخت مستقیم استفاده شود تا حس امنیت بیشتر در استفاده از فروشگاه اینترنتی را به کاربران القاء کنید. حتما نظرات خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *