برگه

تصویر هاستینگ

بازاریابی عصبی چیست؟ چطور از آن در کسب و کار بهره ببریم؟

بازاریابی عصبی چیست

بازاریابی عصبی چیست؟ چرا باید از بازاریابی عصبی استفاده کنیم؟ چطور باید از آن در کسب‌وکار خودمان استفاده کنیم. پاسخ به تمامی این سوالات می‌تواند تا حد فوق‌العاده زیادی به شما در امر فروش کمک کند. همانطور که می‌دانید امروزه تکنیک‌های بسیار مدرن و جدید در امر بازاریابی به وجود آمده‌اند که هر کسی دوست دارد از آن‌ها برای افزایش فروش محصولات استفاده کند.

فعالیت مغز انسان همیشه برای دانشمندان جالب بوده است. این موضوع تا حدی است که پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها را برای بررسی فعالیت مغز انسان تولید می‌شود. البته این علم هر روز در حال پیشرفت است و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را متوقف کرد. در چنین شرایطی بازاریاب‌ها نیز از این علم استفاده مفیدی کرده‌اند.

آن‌ها با بررسی فعالیت مغز انسان‌ها توانسته‌اند به راه‌حل‌هایی برای فروش بیشتر دست پیدا کنند. اگر شما نیز علاقه‌مند به به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این حوزه هستید با ما در این مقاله همراه باشید.

بازاریابی عصبی چیست؟

بازاریابی عصبی در حقیقت بررسی چگونگی واکنش مغز افراد نسبت به تبلیغات و هم‌چنین سایز پیام‌های برند است. در این علم با استفاده از نظارت علمی بر روی فعالیت امواج مغز و ردیابی چشم و البته بررسی واکنش پوست انسان به داده‌های مفیدی دست پیدا می‌کنیم.

از این تکنیک برای پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده و هم‌چنین واکنش او نسبت به محصول استفاده می‌شود. از این تکنیک برای دستکاری رفتار مصرف‌کننده نیز استفاده می‌شود. در بازیابی عصبی بازاریابان از سیگنال‌های عصبی و سایر سیگنال‌های فیزیولوژیکی برای پیش‌بینی رفتار مشتریان استفاده می‌کنند. در این حالت انگیزه و فرآیند تصمیم‌گیری مشتری کاملا مشخص می‌شود و می‌توان به خوبی مشتری را برای استفاده از محصولات جذب کرد.

البته از این تکنیک برای پیش‌بینی عملکرد محصول و خدمات مورد نیاز نیز استفاده می‌شود.

در چه مواردی از بازاریابی عصبی استفاده می‌شود؟

بازاریابی عصبی چیست

از بازاریابی عصبی می‌توان در موارد گوناگونی استفاده کرد. در سال 2007 دانشمندان دانشکده مدیریت MIT Sloan و دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه استنفورد با استفاده از fMRI اقدام به تصویربرداری از مغز افراد در هنگام خرید برای تشخیص تصمیم او استفاده کردند. محققان با استفاده از این تحقیق توانستند در لحظه دریابند که آیا شخص یک محصول را خریداری می‌کند یا خیر؟ قطعا جواب چنین سوالی می‌تواند یک کمک بسیار بزرگ برای بازاریابان باشد.

می‌توان گفت که نتایج این آزمایش واقعا فوق‌العاده بود. نتایج این تحقیق را می‌توان در کتاب مارتین لیندستروم به نام Buyology: Truth and Lies about Why We Buy به صورت کاملا واضح دید. مهم‌ترین بخش‌های این کتاب که می‌تواند حقایق عجیبی را آشکار کند به شرح زیر است:

  1. برچسب‌های روی سیگار فعالیت بخشی از مغز را که با ولع غذا مرتبط است تحریک می‌کند. این موضوع بر خلاف باور عموم است که فکر می‌کنند این برچسب برای هشدار قرار داده شده است.
  2. تصاویر برندهای آیپاد همان بخش از مغز را تحریک می‌کند که مسائل مذهبی تحریک می‌کنند.
  3. یک تصویر از مینی کوپر بخشی از مغز را تحریک می‌کند که به تصاویر پاسخ می‌دهد.

این یافته نشان می‌دهد که چطور می‌توان انسان‌ها را با استفاده از بازاریابی عصبی به سمت خرید هدایت کرد.

پیشنهادی: معرفی 7 مهارت مهم در بازاریابی

اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی عصبی شامل چه مواردی است؟

برخی از اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی عصبی عبارت‌اند از:

  1. تغییر نام تجاری
  2. ارزیابی کلی تغییر تصاویر عصبی در تبلیغات
  3. بهینه‌تر کردن تماس برای اقدام مانند از پست ما دیدن کنید و یا به وب‌سایت ما سر بزنید
  4. تست A/B برای مقایسه اثرات مشابه در تبلیغات( می‌توانید نمونه‌هایی از آن را در دیجی‌کالا و سایت‌های بزرگ ببینید)
  5. تست تجربه کاربران
  6. تست طراحی محصول

پیشنهادی: معرفی انواع تکنیک‌های گیمیفیکیشن

مزایای استفاده از بازاریابی عصبی

تا این بخش از مقاله بازاریابی عصبی چیست به طور کلی با این مقوله آشنا شدیم. همانطور که در حال حاضر می‌دانید بازاریابی عصبی می‌تواند مزایا بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. اصلی‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

بازاریابی عصبی در دیجیتال مارکتینگ

1. به دست آوردن بینش گرانول

بازاریابی عصبی در حقیقت بینش بهتری را نسبت به رفتار مشتری ارائه می‌دهد و در حقیقت نسبت به بازاریابی سنتی کمی می‌تواند موفق‌تر عمل کند. استراتژی‌های بازاریابی عصبی نگاهی دقیق‌تر به تمایلات مشتری دارد و می‌توان رفتار مشتری را در این حالت بهتر پیش‌بینی کرد. شما می‌توانید ترجیحات و تمایلات مشتریان را هر چه بهتر و بیشتر پیش‌بینی کنید و بهترین نتیجه ممکن را از این شرایط به دست بیاورید. همه بازاریابان می‌دانند که پیش‌بینی لحظه به لحظه رفتار مشتری چقدر در امر فروش تاثیرگذار است.

2.دریافت بازخورد صادقانه

اگر به تازگی بازاریابی را شروع کرده‌اید می‌دانید که مشتریان با شما صادق نیستند. اگر یک نظرسنجی برگزار کنید قطعا نمی‌توانید صد در صد بر روی داده‌های به دست آمده حساب کنید. داده‌هایی که از طریق نظرسنجی به دست می‌آیند معمولا صادقانه نیستند و خیلی سخت می‌توانید بر روی آن‌ها حساب باز کنید. بازاریابی عصبی ایجاد شده تا این مشکل را دور بزند و داده‌های درست و تمیز‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این داده‌ها برای ایجاد نمودارهای آماری بسیار مناسب هستند و می‌توان به خوبی از آن‌ها استفاده کرد.

3. افشاگری‌های ناخودآگاه

قطعا همه ما ضرب‌المثل رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون را شنیده باشیم. شاید آن زمان که سعدی این شعر را گفت نمی‌دانست که به چه نکته درستی در زندگی خود رسیده است. اگر مشتریان حتی به زبان نیاورند که چرا اجناس شما را نمی‌خرند شما می‌توانید به راحتی از طریق رفتار و فعالیت‌های عصبی آن‌ها متوجه شوید که علت اصلی این موضوع چیست. این مورد از اصلی‌ترین مزایای استفاده از بازاریابی عصبی است.

4. مقرون به صرفه بودن

از جمله دیگر دلایلی که بازاریابی عصبی بسیار محبوب است می‌توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. این سبک می‌تواند تا حد فوق‌العاده زیادی از ضررهای احتمالی جلوگیری کند. با توجه به هزینه‌ای که شما پرداخت می‌کنید می‌توانید تا حد فوق‌العاده زیادی از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. تحقیقات در این سبک نیز بسیار کم هزینه‌ است و می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

پیشنهادی: بازاریابی کلامی چیست؟

5. استراتژی‌های کل نگر

اگر دوست دارید که به صورت آنلاین محصول خودتان را به فروش برسانید باید از استراتژی‌های کل‌نگر استفاده کنید. بازایابی عصبی از روش‌های سنتی کمی فراتر رفته است و می‌توانید با استفاده از آن استراتژی‌های مناسب‌تری را ایجاد کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به طور کلی به سوال بازاریابی عصبی چیست پاسخ داده شود. همچنین به مزایا این روش از بازاریابی پرداخته شد. علوم مختلف هر روزه در حال پیشرفت هستند. بهتر است که دائما کسب و کار را از حالت قبلی خود خارج کنیم تا موفقیت خود را تضمین کنیم. به عبارتی بهتر است که هر روز در حال تغییر و پیشرفت باشیم.

استفاده از بازاریابی عصبی می‌تواند فوق‌العاده باشد و کسب‌وکار را تا حد ممکن رشد دهد. شما در کامنت‌ها به ما بگویید که چقدر از بازاریابی عصبی در کسب‌وکار خودتان استفاده می‌کنید. شاد و موفق وپیروز باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *