برگه

تصویر هاستینگ

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟


چهارشنبه 31 شهریور 1400

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی

چگونه باید مدت زمان یادگیری برنامه‌نویسی را تعیین کنیم؟ مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چقدر است؟ سوالاتی از این دسته و مشابه اینگونه سوالات معمولا از افرادی که به تازگی یادگیری برنامه نویسی را شروع کرده‌اند شنیده می‌شود. معمولا زمانی که شروع به یادگیری یک تخصص جدید می‌کنید دوست دارید مدت زمان یادگیری خود را به طور تقریبی تخمین بزنید.

یادگیری برنامه نویسی هم یک تخصص پول ساز است. افرادی که به سراغ این رشته می‌آیند معمولا در رشته کامپیوتر تحصیل کرده‌اند و یا با مبانی این رشته به طور کامل آشنایی دارند. اما این سوال که مدت زمان یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی چقدر است بستگی به میزان سختی آن زبان دارد.

برنامه نویسی چیست؟

زمانی که کلمه برنامه‌نویسی را به زبان می‌آوریم ممکن است تفکرات جالبی در ذهن افراد شکل بگیرد. برخی ممکن است فیلم‌های مختلف مانند سریع و خشن و شخصیت رمزی را به یاد بیاورند که با نوشتن یک برنامه تمامی سیستم‌های کامپیوتری در دنیا را هک می‌کرد. و یا بسیاری از شخصیت‌های هکری واقعی یا خیالی دیگر در ذهن آن‌ها تداعی شود. ممکن است از شما درخواست کنند کامپیوتر یا حتی گوشی شخص آن‌ها را برایشان تعمیر کنید. اگر تاکنون چنین درخواست‌هایی را از یک برنامه‌نویس کامپیوتری داشتید باید به شما بگویم که تا الان کاملا در اشتباه بوده‌اید.

برنامه نویسی در حقیقت به پروسه نوشتن یک برنامه کامپیوتری به وسیله یک زبان خاص توسط برنامه نویس گفته می‌شود. شخص برنامه‌نویس ممکن است از زبان‌های متعددی برای این کار استفاده کند. برنامه‌نویس‌ها از نظرات مختلف به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال برنامه نویس‌ها از نظر میزان تخصص به سینیور، جونیور، mid-level و … تقسیم می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با برنامه‌نویس senior می‌توانید به مقاله چگونه به یک توسعه دهنده حرفه‌ای تبدیل شویم مراجعه کنید.

مدت زمان برنامه نویسی به چه عواملی بستگی دارد؟

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به عوامل متعددی بستگی دارد. این بازه زمانی در افراد مختلف با توجه به میزان استعداد و موارد دیگر ممکن است بسیار متفاوت باشد. در ادامه به چند عامل مهم در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

عوامل موثر بر مدت زمان یادگیری برنامه نویسی
  1. میزان پیچیدگی زبان برنامه نویسی: همانطور که می‌دانید هر زبان برنامه‌نویسی مدت زمان خاص خود را برای یادگیری نیاز دارد. به عنوان مثال زبان برنامه نویسی پایتون مدت زمان کمتری را نسبت به زبان‌های سخت‌تر از خود مانند جاوا نیاز دارد. پیچیدگی هر زبان برنامه نویسی پارامتری است که بر روی مدت زمان یادگیری آن زبان تاثیرگذار خواهد بود.
  2. سطح علمی فرد: اصلی‌ترین عامل در سرعت یادگیری افراد سطح علمی خود فرد از دانش کامپیوتری و زبان‌های برنامه‌نویسی است. بهتر است افراد قبل از شروع یادگیری یک زبان با مبانی کامپیوتر و مبانی زبان‌های برنامه نویسی آشنایی لازم را داشته باشند. سطح علمی بالای افراد در تخصص‌های دیگر در علوم کامپیوتر مانند گرافیک یا شبکه دلیلی بر توانایی یادگیری سریع برنامه نویسی نمی‌باشد. بالعکس این قضیه نیز صادق است.
  3. علاقه شخص: از دیگر عوامل موثر در مدت زمان یادگیری برنامه نویسی علاقه خود شخص است. بهتر است قبل از شروع یادگیری کم در رابطه با نوع بازارکار زبان برنامه‌نویسی مورد نظر تحقیق کنید. با اینکار می‌توانید خودتان را به سمت هدف از یادگیری زبان برنامه نویسی سوق دهید.
  4. مدت زمان: مدت زمانی که فرد در طول روز به یادگیری یک زبان برنامه نویسی اختصاص می‌دهد یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی است. بهتر است از 8 بیشتر در طول یک روز به یادگیری برنامه نویسی اختصاص ندهید چرا که ممکن است با وجود پیشرفت سریع ذهن را خسته کند. خسته بودن ذهن در هنگام یادگیری می‌تواند زمان یادگیری را به شدت کندتر کند.
  5. نوع روش یادگیری: روش یادگیری یک زبان در هر فردی متفاوت است. برخی دوست دارند از روی یک کتاب خودآموز یا یک وبسایت اینترنتی یا حتی یک سری مقاله یادگیری را آغاز کنند. اما باید توجه داشته باشید سرعت یادگیری با استفاده از فیلم‌های آموزشی بسیار بیشتر از کتاب‌های خود آموز و مقالات موجود در اینترنت است.

برنامه‌نویسی را از کجا باید شروع کنیم؟

برای شروع برنامه‌نویسی گام اول انتخاب حوزه کاری است. یعنی باید براساس علاقه و اشتیاق خودتان نسبت به حوزه‌های مختلف در برنامه‌نویسی باید مسیر یادگیری خودتان را شروع کنید. همچنین پس از تصمیم گیری در یکی از پلتفرم‌های وب، موبایل ،دسکتاپ و یا هر پلتفرم دیگر موجود در بازار باید یکی را انتخاب کنید. دقت کنید در انتخاب هدف باید میل و اشتیاق خودتان را در نظر بگیرید چرا که مسیر طولانی را در پیش دارید و پشیمانی در این مسیر می‌تواند وقت و هزینه زیادی را از شما تلف کند. یکی از اصلی ترین پایه‌های کاهش زمان یادگیری برنامه‌نویسی استوار بودن در این مسیر است.

چگونه زمان یادگیری برنامه نویسی را کاهش دهیم؟

هرگز نمی‌توان زمان دقیقی را برای یادگیری برنامه‌نویسی تعیین کرد. چرا که هر زبان برنامه‌نویسی دارای پیچیدگی‌های مربوط به خودش است. به عنوان مثال مدت زمان یادگیری پایتون کوتاه‌تر از زبان جاوا است. اما ممکن است کاربران به علت آشنایی کم با علوم کامپیوتر زمان زیادی را صرف یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون کنند. همچنین عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند زمان یادگیری برنامه‌ نویسی را کند کرده و باعث بی میلی کاربر نسبت به این حرفه شود.

راه های کاهش مدت زمان برنامه نویسی

در ادامه این مقاله به مواردی اشاره خواهیم کرد که باعث افزایش مدت زمان یادگیری برنامه نویسی توسط کاربر خواهد شد:

  1. تمرین روزانه: یکی از مواردی که می‌تواند موجب یادگیری سریع‌تر توسط کاربر شود تمرین روزانه است. از آنجایی که زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار زود فراموش می‌شوند. نکته دیگری که هنگام یادگیری برنامه‌نویسی باید به آن توجه کنید تمرین کردن بعد از یادگیری است. بسیاری از افراد را دیده‌ام که هنگام یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی تنها به مطالعه یا دیدن یک قسمت از یک فیلم آموزشی بسنده می‌کنند. دقت کنید که تمرین روزانه یکی از اصل‌های مهم در یادگیری برنامه‌نویسی است.
  2. صبور بودن: باید توجه داشته باشید که در هنگام یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی براساس تخصص مورد نظر مسیرهای مختلفی را باید طی کنید. ممکن است هدف مورد نظرتان مسیر طولانی‌تری را نسبت به بقیه زبان‌ها برایتان ایجاد کند. یادگیری برنامه‌نویسی بسیار شبیه به کوهنوردی است. در هنگام کوهنوردی نباید تنها به رسیدن به قله فکر کنید بلکه در طول مسیر باید از مناظر اطراف خودتان لذت ببرید.
  3. یادگیری زبان انگلیسی: در زمان شروع یادگیری برنامه‌نویسی دارا بودن دانش زبان انگلیسی یک اجبار به حساب نمی‌آید اما پس از رشد کردن در این حوزه با توجه به انگلیسی بودن منابع باید از تسلط لازم به زبان انگلیسی برخوردار باشید. سعی کنید اگر زبان انگلیسی شما ضعیف است در هنگام یادگیری برنامه‌نویسی زبان خود را هم تقویت کنید.

سخن آخر:

در این مقاله سعی شد به کاربر برای کاهش مدت زمان برنامه‌نویسی کمک‌رسانی شود. اما یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در یادگیری میزان علاقه شخصی خود شما است. اگر دوست دارید در رابطه با ویژگی‌هایی که از برنامه‌نویس شدن شما جلوگیری می‌کند بیشتر بدانید بهتر است مقاله بهتر است برنامه نویس نشوید اگر دارای این ۷ ویژگی هستید را مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *